Uittreksel 3 uit de lezing van Dr. Justin Feinstein op Float Conference 2018:

 

Het belangrijkste effect van floating is het verdrijven van de spierspanningen.
De eerste spanningen verdwijnen in de middenrug en de lage rug.

 

Veel van onze stress en angst wordt onbewust in onze spieren opgeslagen. Het is opmerkelijk dat hierop weinig onderzoeken gedaan zijn. Studies wijzen nu uit dat floating het meest van al spierspanningen wegneemt.

In een onderzoek werd gevraagd waar de mensen de meeste spanningen voelden in hun lichaam. De meeste spanningen situeerden zich in de hals, schouders en rug, voornamelijk rond de ruggengraat waar de zwaartekracht het meeste speelt.

Er werd een vergelijkende test gedaan tussen 90 minuten floating en 90 minuten kijken naar ontspannende TV beelden. Op de foto zie je de verschillen voor en na. Na het TV kijken werden doorgaans meer spanningen vastgesteld, er kwam zelfs spanning bij in het zitvlak.

Zeer opmerkelijk: vanaf de tweede float verdween de volledige spanning in de midden en lage rug. Sommigen hadden na de eerste twee floats nog last van spanningen in de hals maar het is te verwachten dat die na drie tot vier floatsessies ook verdwijnen.

Besluit: een van de meest belangrijke eigenschappen van floating is het verdrijven van de spanningen in het lichaam. Niet enkel de skeletspieren maar ook de dieper gelegen spieren ontspannen hierdoor. Dit werd objectief gemeten met bloeddrukproeven. Over de bloeddrukproeven meer in deel vier.

Onderzoeksresultaten zijn te vinden op:
https://www.clinicalfloatation.com/